perjantai 9. marraskuuta 2012

Tartton tarinointia

Näyttelyreissu tarttoon alkoi perjantaina 2.11 kun Kirsi ja Nemo-mitteli tulivat meitä vastaan Mäntsälään. Mäntsälästä jatkettiin matkaa kohti satamaa ja sieltä laivalla Tallinnaan ja autolla Tarttoon. Matkustaminen meni hyvin pientä koirien alkumatkasta pitämää älämölöä lukuunottamatta. Eikä sekään kyllä oikeestaan ollut häiröksi asti. Laivamatkan olivat velipuolet kaiketi olleet ihan iisisti autossa. Ainakaan mitään hirveetä mekkalaa ei ollut, kun palasimme autolle. Pimeässä ja sateisessa säässä matkasimme Tallinnasta Tarttoa kohden ihmetellen erikoisia opasteita, joita matkavarrella nähtiin muutama. Majapaikka Riia Villa oli hiukan hankala löytää, mutta lopulta pääsimme perille. Majapaikka oli todella siisti ja hieno hintatasoonsa nähden. Kelpasi kyllä nukkua siellä. Ja nukkumaan oli melko pian käytävä tavaroiden purkamisen ja koirien ulkoilutuksen ja ruokinnan jälkeen. Pojat hiukan nahistelivat keskenään, mutta ei mitään sen ihmeempää.

Putte ja saalis!
Lauantaiaamuna heräsimme ajoissa, valmistauduttiin ja syötiin aamupala, jonka jälkeen lähdettiin etsimään näyttelypaikkaa. Näyttelypaikkakin löytyi kohtalaisen helposti. Oltiin sen verran ajoissa, että oli aikaa ihan hyvin harjailla ja puunailla koiria. Kirsi siisti Putelta korva- ja tassukarvoja hieman. Ensin oli Putte vuorossa ainoana mustat & ruskeat - mitteleissä. Tuomarina toimi Phyllis Poduschka-Aigner. Hän halusi tutkia koiraa maassa eikä pöydällä. Olisihan siitä voinut sanoa tai viedä vaan koira pöydälle, mutta ajattelin, että se nyt on ihan sama missä tutkii. Ei Putte välitä tai kummaksu sitä, jos tutkitaan maassa. Jännitti, mutta sitten pystyi jo hengittämään rauhassa kun näin kehäsihteerin ottavan ruusukkeet esiin. Tuloksena siis PU1 SERT CACIB ROP! Ihanaa, reissun tavoite, eli serti ja cacib saavutettu. :) Ja Putesta siis Viron muotovalio! Nemolla meni myös todella hyvin, PU1 CACIB VSP! Ja samalla siitä tuli inttivalio! Heilläkin siis tavoitteet täyttyivät. Jäätiin ryhmäkehiin ja niitä odotettiin KAUAN... Lopulta kun kehtä alkoivat, oli Putte jo niin väsähtänyt koko touhuun, ettei kiinnostanut hirveästi esiintyä. Ei tullut ryhmämenestystä. Muunvärinen mitteli neiti-Elli otettiin kyllä jatkoon, muttei sijoittunut.

Seuraavana aamuna jälleen näyttelypaikalle, tuomarina tällä kertaa australialainen Ian Rasmussen. Kevein mielin mentiin, kun molempien koirilla oli jo edellisenä päivänä tavoitteet täyttyneet. Putte esiintyi varsin mallikkaasti ja saatiin vielä toinen CACIB ja ROP matkaan! Loistavaa! Nemo oli PU2, hienolla esiintymisellä! Näyttelypaikalta lähdettiin suoraan ajamaan Tallinnaa kohti, josta laiva lähti klo.19.30. Meillä oli hyvin aikaa käydä ostoskeskuksessa pyörimässä ja syömässä Tallinnassa. Perillä oltiin Helsingissä 21.30 ja klo.22 aikoihin päästiin jatkamaan kotimatkalle. Paluumatkalla oltiin Kirsin kanssa niin väsyneitä, että joka juttu nauratti. Kotona olin siinä hiukan ennen puolta yötä. Suoraan nukkumaan menin väsyneenä, mutta tyytyväisenä. Reissu oli kaikin puolin onnistunut ja mukava, isot kiitokset Kirsille ja Nempalle matkaseurasta!